Wednesday, July 7, 2010

♥derma pun susah

kenapa manusia terlalu susah nak hulurkan bantuan? tambah tambah student. kadang kadang ada pengumuman untuk kutip derma takpun time berjalan, ada orang hulurkan tabung. banyak yang membantu tapi banyak juga yang jalan buat bodoh. takkan-lah sikit pun hati tak tersentuh? kawan kawan farysa sendiri pun ada macam ni. bila tanya, diorang akan cakap takde duit. kalau takde duit, maksudnya kau takleh makan langsung. ni tak, boleh pulak kau beli makanan. derma tak semestinya kena banyak. setakat 50sen, 20sen pun dah cukup asalkan hati ikhlas. kalau kumpul, dari sikit, lama lama jadi bukit. kalau habuk pun tak hulur, memang bukit pun tak jadi.

susah kan kalau bab duit ni. manusia sangat berkira. susah mana pun kita, ada lagi manusia yang lagi susah. sebab tu berapa pun yang kita hulurkan, tak kisah la, sebab sekurang kurangnya sedikit sebanyak dapat jugak membantu. kalau yang dapat ptptn tu, takkan-lah dapat selambak duit, selambak jugak korang habiskan? kalau korang tau, leh rasa cam mana susahnya nak bayar yuran kalau tak dapat ptptn, macam tu jugak-lah rasa orang yang minta bantuan kita. hidup tak perlu kedekut. 

selalunya semua ni boleh tengok dekat perempuan. perangai perempuan ni pelik. kalau bab nak cantik, nak lawan orang lain, boleh beli macam macam tapi kalau bab nak bantu orang, 10 kali, 40 kali kena fikir. kalau tak silap farysa, walaupun sikit yang kita derma tapi Allah akan berikan ganjaran yang banyak, yang pasti hati kita sentiasa ikhlas. paling teruk kalau yang tak seberapa, kalau bab derma sikit pun berkira, macam mana Allah nak berikan ganjaran yang lebih. memang sampai bila bila pun kau tak cukup duit. sila jangan terasa walaupun semua ni memang realiti.



12 comments:

Mohd Fadil said... REPLY

derma ni memang susah buat sesetengah orang walaupun ada duit..mungkin dah tabiat dorang rasanya..lagi satu mungkin dorang takut tertipu..ye la banyak sendikit-sendikit yang menipu..walau bagaimana pun, kalau rasa was-was, elok derma ke surau atau masjid-masjid...tak pun p bayar zakat..

farysa said... REPLY

mohd fadil,
kalau zakat tak xtwu la nk ckp kn
derma sekecik ni pn berkira
=)

+akufobia+ said... REPLY

sediakan sen untuk derma.jom.

ªmiruL™ said... REPLY

diorg xtau kot derma2 ni lah nnt yg tolong tutup2 mane yg ptut tu. kita sbgai manusia xpnah lari dari buat salah.

terry bogart said... REPLY

hu3..setuju gak.. aku bangga sikit ngan bacth aku coz kalau kitaorng pungut derma utk kawan2 yg ditimpa malang macm ayah meninggal n rumah terbakar ke, banyak gak dapt kutip..

belum lg menjadi kebiasaan utk mereka rasa derita..bila dah rasa derita, mesti terus teringt nak derma..hu3

zaza said... REPLY

kalo rase sengket sngt nk mderma tu cuba letak diri kita dlm situasi mereka, cuba selami ape yg mereka rase.. tp kalo pintu hati tu masih xterbuka xleh ckp ape lah..

bkn susah sngt nk hulur duit seposen dua, kalo topup tiap hari sanggup lak ko beli semata2 nk gayut.. kekeke... peringtan utk diri zaza jgk.. =)

tqa said... REPLY

"sedekah dari org kaya itu baik, tapi sedekah dari orang miskin itu lebih baik"

jgn lpe donate cket kat nuffnang saye :p

kikiki guraw je

~LeCucoQ LA kOdoK~ said... REPLY

aku setuju yg amat ngn entry ko.. manusia ni kedeks sgt.. rase puas sgt kalau dpt bantu anak2 yatim or org susah..

.miss d'ieyna. said... REPLY

setuju dgn farysa.
zaman skrg ni org sgt pentingkan duit sampai amal jariah dilupakan.
kumpul duit bnyk2 tp bila nak menderma cukup susah.
sdey je bila tgok mcm tu.
huhuhu.

azizie.com said... REPLY

tak tau plak pompuan kedekut. tapi laki mmg pemurah pun besenyer. :P

redzwanie redzmann said... REPLY

bt0l 2..
kl0 wanie..wanie ske derma kat 0wg2 yg perlukan..mcm 0wg2 cacat kat psr mlm tuh...
tp kl0 da meminta2 cm dak2 myammar yg slalu dtg dkt kite n mintak..
da la tue..bile bg 50sen x nk..
n bile bg lbh..dye pgl geng2 dye..mampuih la mcm 2..
kl0 papa wanie..dye ske blnje dak2 nie mkn..tp d0wg x nk lak..
de penah skali wanie mkn ngn fmly..pastu dtg pakcik buta n asst dye..sb kshn..papa p0wn derma..
tup2 bile kit0wg lalu blkg nk g kete..ade teksi daaa ngh tgu pakcik 2..gile la..wanie p0wn x mampu nk sewa teksi n suh tggu...hehe
pnjg lak membebel kan??hehe

NOOR FATIN said... REPLY

derma dgn ati yg ikhlas.. terpulang kalau org yg mtk derma tu nak tipu kita ka apa ka, yg penting kita ikhlas, dia yg berdosa :)

Post a Comment