Saturday, November 12, 2011

♥ hello Genocide Museum Tuol Sleng, Cambodia

have you ever heard about Pol Pot? manusia yang memang kejam tahap mental tak betul. apa?tak kenal?haaa,samalah kita! tapi sampailah time farysa pegi melawat Genocide Museum Tuol Sleng, Cambodia.
 cuti raya haji memang habiskan dekat Cambodia this year. 
keluar dari airport, terus jadi speechless.bersyukur jadi rakyat Malaysia.just imagine, negara yang miskin tapi guna duit matawang dollar. macam mana rakyat nak hidup? aaa, back to the topic...

museum ni sebenarnya sekolah.so, sila bayangkan sekolah dan seharusnya ada kelas yang berpuluh. dan setiap kelas tu ada sejarah tersendiri. setiap kelas dijadikan bilik penahanan, bilik penyeksaan, dan yang sewaktu dengannya. mostly yang mati sebab lapar, tapi banyak jugak yang mati kena seksa teruk.kalau yang baby tu akan kena libas dekat pokok sampai mati ataupun dilambung lepastu diorang akan dicucuk dengan pisau. kalau yang dewasa jangan cakap la, banyak sangat sampai hambo tak ingat! hehe.

tapi ada 2 survivors yang hidup sampai sekarang. 
on your right, yang pegang magazine tu, itu survivor pertama.
ini pulak survivor ke 2.

jom tengok keadaan tempat ni.diorang still maintain tempat tu dengan barang barang yang ada dekat situ.




hanya sebab korang curi curi makan, korang akan kena hukum. hanya sebab ada orang suspect korang pengintip, korang akan kena hukum. bukan hukum korang saja tapi satu family.salah yang simple tapi hukuman bawa maut.silalah percaya!time masuk museum ni pun hati dah tak tenang tapi sebab teringin nak tengok peninggalan sejarah, gagah jugak la masuk.ni muka tiga sekawan sejahat.
 dah penat nak upload gambar, internet slow sangat. but guess what, tengok elok usha sekali ada satu poster "Ghost Exhibition". hampeh betul!terus kecut perut sebab exhibition tu pasal everything yang diorang dapat dari museum tu.lepastu terus lari himpit sebelah ayah.hehe.


0 comments:

Post a Comment