Tuesday, March 22, 2011

♥kawan itu ini

kawan tak sama. ada yang suka perasan itu ini, ada yang suka bangga itu ini, ada yang rendah diri itu ini. nak kenal kawan yang baik sangat susah tapi ada cara. takde orang bila depan mata akan sentiasa jujur tapi berlambak yang bila belakang mulut mula berbisa. jangan ingat orang yang kita tak rapat itu musuh, tapi hakikatnya orang sekeliling yang kita rapat tu la musuh yang sebenar. kalau manusia yang jenis suka banggakan diri, itu namanya KAWAN. kalau manusia yang jenis cakap belakang, itu namanya KAWAN. kalau manusia yang jenis suka mengambil kesempatan atas kesenangan orang lain, itu juga KAWAN. kalau manusia yang suka memperlekehkan orang, itu juga KAWAN. semuanya KAWAN! tapi mereka bukan kawan yang baik. macam mana pun, setiap orang akan ada seorang kawan yang sangat sangat baik.

jangan ingat bila selalu berkongsi cerita, mereka boleh jadi kawan yang baik. jangan ingat bila selalu ke hulu ke hilir, mereka boleh jadi kawan yang baik. jangan ingat bila sentiasa berkongsi barang, mereka boleh jadi kawan yang baik. kadang kadang mereka lebih berbisa dari ular. kita mungkin tinggal sebumbung tapi tu bukan jaminan untuk mereka jadi kawan yang baik.

kawan yang baik sebenarnya bukan yang suka berlawan, tak kira segi harta atau apa apa. kawan yang baik sebenarnya bukan yang berkata belakang bila bergaduh. kawan yang baik sebenarnya bukan yang suka menyembunyikan sesuatu. 

rasanya semua orang pernah alami kalau cakap pasal kawan. normal-lah kalau ada pasang surut. cuma kalau jenis yang bergaduh tapi mulut berbisa di belakang, atau bila susah minta tolong, bila senang lupa diri, bongkak sampai menjelekkan, itu boleh tinggal. boleh kawan tapi tak perlu rapat sebab manusia tak akan puas sampai bila bila.